Annapurna Base Camp - Christmas 2015: PART 4

6:55 AM

SAMBUNGAN KISAH KE ANNAPURNA BASE CAMP. CLICK SINI UNTUK MEMBACA KISAH SEBELUMNYA

Sebaik saja tiba di Nayapul, kami segera menuju ke warung berdekatan untuk bersarapan dan bersiap-siap sebelum memulakan pendakian. Nayapul merupakan starting point. ada beberapa lagi starting point yang boleh anda cuba dalam Annapurna Sanctuary ni dan Nayapul antara yang paling popular.

Sempat aku bersarapan dan tukar baju yang dah seharian tak ditukar, tambahan lagi tak mandi sejak tiba di Nepal. Aku jenis kalau hiking takkan aku makan benda berat, nanti loya, terus tak jadi hiking. So aku order black tea dan sekeping donut sahaja pagi tu. Since aku tak beli hiking pole, aku belilah dua batang hiking stick yang diperbuat daripada kayu. Malas nak bawak balik nanti hiking pole ni semua. Dah habis hiking, buang saja. Harga pun murah, sebatang hanya Rs.30 (RM1.20). Perlu diingatkan hiking pole penting ya sebagai kaki ke-3 anda sepanjang menelusuri Banjaran Himalaya ni. Jarang aku bertembung dengan hikers sepanjang hiking ke ABC tanpa hiking poles. Kalau nak beli proper hiking pole, belilah yang berkualiti sikit. Kalau setakat yang 2 batang RM30 tu, baiklah pakai kayu ye sebagai hiking poles.

Pukul 11 kami start hiking. Bermula dari Nayapul, kami akan bergerak ke Ghandruk. Sepanjang perjalanan tu, akan lalu lah kampung-kampung dan tea house. Route kami pada hari partama adalah seperti berikut:

HIKING DAY 1
Nayapul - Birethanti - Chimrong - Syauli Bazar - Kimche - Ghandruk

Cuaca pada hari pertama agak berkabus. Di awal perjalanan tu dah disajikan dengan pemandangan sungai-sungai dan air terjun yang sangatlah jernih dan berwarna turquoise. Kejernihnya tu sampai kau rasa nak minum semua air yang mengalir. Nampak sedap sangat. Nah belanja gambar-gambar yang sempat dirakam.

Hey mari mulakan misi ke Annapurna Base Camp. Masa mula-mula nak start beriya betul pakai jacket bagai. Sekejap je pakai, tak sampai 10 minit kot? Lepas tu dah bukak dah. Panas kot.
Kejernihan airnya.

Cantik eh? Rasa macam nak minum je semua yang mengalir. Lagi-lagi lepas dah turun naik gunung bagai nak rak.

Pemandangan yang mengasyikkan.
Welcome to Nepal
Anda akan melalui TIMS Check Post ni beberapa minit selepas memulakan ekspidisi. Tunjukkan TIMS Card warna hijau/biru pada pegawai bertugas, mereka akan rekod dalam buku log mereka. Hahaa masa ni dah buka jacket dah. PANAS. LEMAS!

Menyambung kembali perjalanan kami.

Melintasi jambatan pertama menuju Birethanti.
Lepas melepasi jambatan. Akan lalu pula Checkpost ni. Kali ni, kena tunjukkan entry permit ACAP tu pada pegawai bertugas untuk direkodkan. Takde permit ni, takboleh hiking dalam Annapurna Santuary. Sebenarnya permit juga boleh dibuat disini, tapi cajnya akan jadi double. Iaitu berharga Rs.4000 (RM160+-) instead Rs.2000 sahaja jika dibuat di Nepal tourism Board (NTB)
Checkpost untuk permit ACAP di Birethanti.
 Maka sambunglah perjalanan kami. Masa dekat checkpost ni, ada dua laluan. Kiri menuju Ulerilli, kanan menuju Ghandruk. Kalau hikers yang buat detour trip dekat Ghorepani sebab nak tengok sunrise dekat Poon Hill, mereka akan ikut laluan kiri. Kami akan ke kanan, menuju Ghandruk.

Pemandangan sekitar Kimche on the way ke Ghandruk.
Macam best je kan ada rumah dekat sini.

Sekarang musim winter, bermakna musim kering. Jadi tiada tanaman yang hidup dan semuanya akan bertukar menjadi lereng-lereng bukit keemasan. Kalau nak tengok tempat ni menghijau, boleh datang masa musim panas.

Kami mulakan hiking pada pukul 11AM dari Nayapul. Tibanya di Ghandruk pun dah malam, tak nampak apa. Kenalah pakai headlamp (benda ini penting juga!) Pukul 6PM dah segelap jam 8PM waktu Malaysia. Check-in Annapurna Guest House, Ghandruk. Dia bagi bilik dengan 2 katil berharga Rs.350. Ok sangat dengan bajet yang aku estimate. Masuk bilik, mandi, tukar baju semua. Turun semula untuk dinner sebab seharian tak makan. Lunch harini pun skip sebab nak kejar masa.

Inilah Dhal Bhat ke-2 aku. Aku rasa antara semua Dhal Bhat yang aku telan sepanjang dekat Nepal ni, dekat Annapurna Guest House ni la yang paling sedap. Maybe sebab dia letak atas pinggan emas kot? LOL. Habis makan, masuk bilik, lepak-lepak kejap. Then tidur.

Ok goodnight semua. Gigih ni masuk dalam sleeping bag ni.
Tips kepada yang nak jimat duration hiking dan anda terlebih kaya: It is possible untuk anda naik taxi/jeep menuju ke Ghandruk kalau korang jenis malas nak hiking dari Nayapul. Tahan taxi yang sedang menunggu dekat Nayapul tu, katakan padanya nak pergi Ghandruk. Aku ada nampak laluan kenderaan menuju Ghandruk masa nak balik. Dan masa dah nak sampai ke Ghandruk, ada beberapa bas pelancong yang menurunkan penumpang di permulaan tangga-tangga memanjat ke Ghandruk. Maybe agak pricey, around Rs.4000-5000 untuk satu taxi bersaiz Produa Kancil. Kalau jeep pula aku tak tahu harganya. Maybe kalau hitchike bolehla dapat murah kan. Tapi tak hikers la kalau naik taxi. Kalau balik, boleh consider lagi. Hahaha.